Design: van ‘nice to have’ naar ‘must have’!

Bij consumentenproducten is design de afgelopen decennia steeds belangrijker geworden. Koopgedrag wordt inmiddels meer geleid door design en gebruiksgemak, dit is regelmatig belangrijker dan prijs, kwaliteit of techniek.

Bij consumentenproducten is design de afgelopen decennia steeds belangrijker geworden. Koopgedrag wordt inmiddels meer geleid door design en gebruiksgemak, dit is regelmatig belangrijker dan prijs, kwaliteit of techniek. Een voorbeeld hiervan zijn Apple producten, een iPhone heeft niet veel andere specificaties ten opzichte van andere smartphones, toch worden iPhones erg goed verkocht door het gebruiksgemak en het sterke design (ook de merknaam speelt hier natuurlijk een belangrijke rol).

Design wordt geassocieerd met innovatie en zorgt voor het onderscheidend vermogen van uw product(lijn). Producten die mooi zijn en gemakkelijk in gebruik zijn onweerstaanbaar! Aantrekkelijk design is de beslissende factor voor succes geworden. (referentie: De designfactor, Lucas Verwey)

‘Producten die mooi zijn en gemakkelijk in gebruik zijn onweerstaanbaar!’

Bij consumenten producten wordt het inmiddels niet meer geaccepteerd door de markt als er geen aandacht besteed is aan design. Denk maar aan een auto met redelijke prestaties, waar een simpele rechthoekige carrosserie over wordt gezet. Deze zal veel lagere verkoopcijfers hebben dan andere auto’s die op dit moment op de markt zijn.

‘Design en user experience design zijn een duurzame trend geworden.’ – De design factor, Lucas Verwey

Design als satisfier!

Het Kano model van Noriaki Kano (1985), weergegeven in figuur 4, laat zien dat er delighters, satisfiers en dissatisfiers zijn. Op dit moment is goed design bij consumenten producten een verwacht aspect, een ‘satisfier’. Wanneer design ontbreekt zal deze factor de tevredenheid van de klant verlagen oftewel tot ontevredenheid leiden. In de industrie ligt deze verhouding momenteel nog achter op consumentenproducten, hier worden design en gebruiksgemak nog vaak gezien als een ‘delighter’, een fijne bijkomstigheid. Toch zien wij in de industriële markt dat er een verschuiving plaatsvindt, waarbij design en gebruiksgemak snel aan het veranderen zijn in ‘satifiers’. Veel ontwikkelingen worden gestart omdat de concurrentie aan design en UX-design (user experience design) doet.

Onderzoek toont aan: design creëert succes!

Uit onderzoek bij ongeveer 1300 Ierse bedrijven in de maakindustrie is gebleken dat design bijdraagt aan de effectiviteit van productontwikkeling. Met betere verkoopcijfers, die gemiddeld 9% hoger liggen dan bedrijven die geen aandacht besteden aan design.

Bij continue betrokkenheid van designers in productontwikkeling zijn de verkoopcijfers gemiddeld zelfs 20% hoger dan bedrijven die geen design in het ontwerpproces betrekken (Roper et al. 2015).

Design is noodzakelijk voor het creëren van succes.

De invloed van design in B2B: OVERTUIGEN.

Een goed design straalt kwaliteit uit! Voor machinebouwers in de business-to-business markt straalt design niet alleen kwaliteit uit naar uw klant (die de machine koopt), maar er wordt ook gecommuniceerd naar de klanten van uw klant. U kunt met behulp van design uw klant overtuigen om uw machine te kopen. Uw klant kan dan op zijn beurt laten zien dat er met hoogwaardige machines wordt gewerkt.

Stel, u heeft een data center en u wilt zo betrouwbaar mogelijk overkomen op uw klanten. En u heeft de keuze tussen de aanschaf van deze twee machines, hier rechts afgebeeld in figuur 6, welke kiest u dan?

Waar komt uw machine te staan?

Een ‘lelijke’ industriële machine word in een fabriekshal vaak weggedrukt in een hoekje. Terwijl een overtuigend vormgegeven machine die kwaliteit uitstraalt eerder voorin de fabriekshal komt te staan zodat deze als eerste wordt gezien door bezoekers of klantrelaties.

Kortom, design bepaalt;

  • Of uw machine wordt verkocht;
  • Het kwaliteitsbeeld van uw klant en de klanten van uw klant;
  • Waar uw machine komt te staan;
  • Het onderscheid tussen u en uw concurrentie.

Design maakt het DNA van het bedrijf zichtbaar

Uw producten zijn overal zichtbaar: op beurzen, bij uw klanten, in de showroom, in brochures en op de website. Uw producten worden vergeleken met die van uw concurrent en het uiterlijk geeft een bepaalde indruk. In het koopproces worden de specificaties vergeleken, maar als deze vergelijkbaar zijn, gaan ook andere waarden een doorslaggevende rol spelen. Hoe overtuigend ziet de machine eruit? Hoe is de bediening?

Design communiceert de kernkwaliteiten van uw producten. Het DNA en de (technische) kwaliteiten van uw producten worden zichtbaar gemaakt. Door het gebruik van een goed design zal er na enige tijd tevens een positief beeld (imago) ontstaan van uw bedrijf. Uiteraard moet aan deze kwaliteiten in de markt behoefte zijn. Design in uw productportfolio zal, met de juiste stijlkenmerken, uw merk een bepaalde uitstraling geven bijv. hoogwaardig, robuust, krachtig of juist vriendelijk. Dit zijn de associaties van een product.

‘Als uw product kwalitatief tot de top behoort is het belangrijk dat het ontwerp aan de buitenkant deze kwaliteit ook laat zien.’

Een voorbeeld van hoe een machine wel of niet de gewenste associaties opwekt, kunnen we laten zien door een medische merk te analyseren. Hieronder, in figuur 7, staat een medisch apparaat. Bij het analyseren van deze en andere professionele medische producten komen de volgende kernwaarden naar voren:

  • Simpel (eenvoudig ogend)
  • Hygiënisch
  • Vriendelijk
  • Professioneel
  • Betrouwbaar

Wanneer de kleurstelling van medische producten geprojecteerd wordt op een product uit een andere markt kunnen er ongewenste associaties optreden.

Associaties bij dit ontwerp:

  • Simpel (eenvoudig ogend)
  • Hygiënisch (kleur wel, vormtaal niet)
  • Vriendelijk (eerder agressief)
  • Professioneel
  • Betrouwbaar
  • Krachtig (ongewenst)
  • Complex/Technisch

Wanneer een MRI scanner deze vormgeving zou hebben, zal er eerder angst ontstaan voor het ondergaan van een MRI-scan dan bij het huidige ontwerp van figuur 7, wat natuurlijk een zeer ongewenst effect is. Op deze manier is te zien dat een goede analyse van het bedrijf en het merk van groot belang is voor het ontwerp van het product.

In het volgende artikel wordt In een volgend artikel wordt ingegaan op het proces van design gevisualiseerd en vergeleken met andere sectoren zoals de automobielindustrie.met als titel: ‘Design van machines en apparaten; van corporate identity naar design’.

Terug
Figuur 1. Evolutie van de mobiele telefoon +/- 1990~2013.
Figuur 2. Lada 2105, geproduceerd van 1980 tot 2012.
Figuur 3. Mercedes c-klasse coupé 2017.
Figuur 4. Het kano model van Noriaki Kano (1985).
1995-2006
2007-2013
2014-heden
Figuur 5. Evolutie van de Bredel Slangenpomp.
Figuur 6. Hitec Power Protection, voor en na design implementatie.
Figuur 7. Philips Healthcare MRI scanner.
Figuur 8. Visueel experiment: medische kleurstelling geprojecteerd op een deel van de Hitec PowerPRO2700.